Flyer Sandaunet Designbyrå

Selv en liten trykksak som flyer kan ha stor effekt

Noen ganger har man behov for å nå ut til målgruppen på en kort, konsis og kostnadseffektiv måte. Da er en flyer midt i blinken.

 

Selv i en digital hverdag, er det i mange tilfeller fortsatt svært effektivt med profesjonelle trykksaker. I mange sammenhenger er det for eksempel nyttig å kunne gi ut en brosjyre om bedriften og/eller de tjenestene den leverer. Har du en rekke produkter du ønsker å vise frem, vil en katalog sørge for dette.

Mange ganger kan det også være behov for en enklere type trykksak. For eksempel når man skal snakke om et arrangement eller et tilbud som gjelder i en begrenset periode. Det er her flyer blir stjernen.

 

Først: Hva er egentlig en flyer?

I de aller fleste tilfeller brukes ordet flyer, men man kan også bruke synonymene pamphlet og leaflet. På norsk kaller man ofte flyer for flygeblad.

En flyer, eller flygeblad om du vil, er som oftest en ensidig trykksak, men den kan også være tosidig. Brettet flyer er også en mulighet, selv om man da fort er over på formatet brosjyre. Les om forskjellene her.

Det er selvfølgelig ingen regel som sier noe om hvordan en flyer se ut, men som regel er den mindre enn A4. Vanlig størrelse kan sies å være A5 eller mindre. Synes du det er vanskelig med papirstørrelser kan du se vår guide på dette her.

 

Hvorfor bruke flyer?

Selv med alle mulighetene man i dag har innen markedsføring, kan det i en del tilfeller være utfordrende å treffe riktig målgruppe. Hvis du vet hva du vil formidle og hvor du ønsker å treffe målgruppen, kan en flyer være midt i blinken. Du kan for eksempel velge å legge det på kafébord eller andre relevante steder hvor du vet at målgruppen din ferdes. Dette ser man ofte i forbindelse med for eksempel konserter.

I tillegg til at en flyer, eller flygeblad, er enkel å dele ut, er den også enkel å ta med seg. Fatter folk interesse for det de ser, er det lett å ta med seg flyeren i lommen eller vesken – i motsetning til om de ser en plakat eller en annonse.

En annen god grunn til å velge å bruke flyer, er at det er relativt rimelig å produsere. Gitt størrelsen er det begrenset hvor mye tid som skal brukes på design eller foto.

Ønsker du å få en indikasjon på effekten flyers har? Passer du på å legge inn en call to action, kan dette gi det en indikasjon på nettopp dét. På flyeren kan du eksempelvis skrive at man får rabattert pris ved å vise flyeren i døren.

 

Hvor viktig er design når det kommer til flyer?

En flyer er ofte mer informativ enn inspirerende. Den skal gjerne inneholde praktisk informasjon som tid, sted, kontaktinfo og lignende. Det betyr ikke dermed at den skal se kjedelig ut. Tvert imot!
Ettersom det er begrenset med plass for å kommunisere det man ønsker, er design av flyer veldig viktig. Et godt design vil nemlig bidra til at du får frem det du ønsker å formidle på en tydelig og lettlest måte. Vil man ha mottakeren inn på nettsiden, inn i butikken eller ønsker man at de skal melde seg inn i noe? Budskapet bør formidles så enkelt som mulig.
En flyer får kanskje bare et raskt blikk fra mottakeren, og det er designerens oppgave skape noe som nærmest umiddelbart fanger leserens interesse. Riktig bruk av bilder, farger, fonter, kontraster og så videre er essensielt med tanke på at budskapet skal fanges opp i løpet av sekunder.

 

Adobe Indesign - Sandaunet Dersignbyrå

Bruk av flyer templates

Om man ønsker å lage flyer templates, på godt norsk kalt maler, kan vi anbefale InDesign. Som Adobe selv skriver er dette den bransjeledende programvaren for layout og design for trykksaker og digitale medier.
Det er selvfølgelig også mulig å bruke Word-maler eller Powerpoint-maler, men disse programmene har ofte begrensninger og er mer tungvinte å bruke. Uansett hvilket program man skulle velge så er selvsagt poenget med en mal å kunne bruke denne flere ganger og over tid.

 

Hvordan distribuere?

Det er mange ulike måter du kan distribuere flygeblad på. Du kan selvfølgelig gjøre dette via post, noe som ifølge forskning fra DMA kan være svært virkningsfullt. En undersøkelse viste nemlig at hele 48% av kundene enten besøkte en annonsert butikk eller et nettsted, ba om ytterligere informasjon om et merke eller kjøpte et produkt direkte etter å ha fått en flyer levert hjem til seg.

Flyers/flygeblader ser man riktignok vel så ofte på kafébord, i en resepsjonsdisk, på eventer eller ved en kasse i en butikk. Noen ganger har butikker også flyers i forbindelse med spesielle rabatter og tilbud i egen butikk. Dét kan lønne seg. Ifølge den samme undersøkelsen som nevnt over, velger nemlig hele 71% å bruke en rabattkupong de mottar i butikken.

Flyers kan i tillegg til dette være en perfekt trykksak å dele ut direkte til folk, for eksempel under stands, messer og i kundemøter. Du har da kanskje snakket ansikt til ansikt med en person som potensielt kan bli kunden din. Får han eller hun med seg en liten trykksak med appellerende design, er sjansen stor for at vedkommende vil se på denne når de kommer hjem eller på kontoret. De vil høyst sannsynlig dermed huske deg bedre enn om de fikk kun muntlig informasjon.

 

Flyer VS. Digital Markedsføring - Sandaunet DEsignbyrå

Flyers vs. digital markedsføring:

Flygeblad, og egentlig trykksaker generelt, omtales ofte som utdaterte i den digitale tidsalder.  Samtidig hevdes det også at de ofte er dyrere enn digital markedsføring.

Riktignok er det ingen tvil om at distribusjon av flyers, brosjyrer og andre trykksaker faktisk forblir en effektiv og engasjerende form for markedsføring. Dette gjelder spesielt når de er integrert i større kampanjer. Forskning fra DMA viser at 23 % av dem som mottar en brosjyre, leser den grundig. Er det en rabattkupong involvert, øker dette tallet til hele 33 %, skriver de.

Et profesjonelt flygeblad som appellerer til målgruppen, vil med andre øke sannsynligheten for at du oppnår ønskede resultater med markedsføringen din.

 

Pris

I og med at den ikke er stor og dermed ikke krever mange timer med design, er en flyer en rimelig form for trykksak. Selve distribusjonen trenger dessuten ikke å koste mer enn selve tidsbruken, i og med at du selv kan plassere ut flyere der målgruppen ferdes. (Mot tillatelse, selvsagt.)

Det er likevel vanskelig å si nøyaktig hva en flyer vil koste. Prisen avhenger blant annet av størrelse, antall eksemplarer og type papir.

 

Har du spørsmål om flyer og andre trykksaker?

Vi tar gjerne en uforpliktende samtale med deg!

Sandaunet Designbyrå har lang erfaring med å produsere profesjonelle trykksaker som nettopp flyer. Vi leverer også brosjyre, katalog og alt annet du trenger for å lykkes med din markedsføring. Kontakt oss i dag!

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *