En markedsplan, eller markedsstrategi, er et styringsdokument for hvordan du skal gjøre markedsføringen i din bedrift, både analogt og digitalt. Vi har laget en gratis mal med 7 punkter for hvordan du kan optimalisere din markedsstrategi i 2021.

Hvorfor bør man ha en markedsplan i 2021?

En av de viktigste kanalene å være synlig på i 2021 er i sosiale medier. Hvordan du jobber med din markedsføring i sosiale medier vil påvirke både omdømme og salg. Er innholdet preget av tilfeldige poster, eller har du en plan bak postene? Hvilke kanaler legger du innsatsen i, og er de optimale for målgruppen du ønsker å nå? For å bli godt synlig, oppnå målene du setter deg og unngå vilkårlig innhold så er det smart å ha en digital strategi.

“Vi skal være tilstede i de digitale kanaler, men er det da noe vits å tenke på tradisjonelle markedsføring, som feks. brosjyre?”
Selv om de viktigste kanalene i 2021 er digitale, så er ikke print dødt. Les mer om hvorfor brosjyre fortsatt er viktig, og effektiviteten i å ha det som en del av markedsplanen din i vår artikkel om “hvor effektivt er brosjyre som markedsføring?”

En markedsplan, eller markedsstrategi, er ditt kart i ulendt terreng

Uten fastsatte mål og en strategi for hvordan man skal oppnå målene, så vil man heller ikke kunne orientere seg om man er på vei i den retningen man ønsker. Det blir litt som å gå på tur uten et kart. Det kan godt hende at du når målet du opprinnelig satte deg, men du er garantert ikke så effektiv som du kunne vært, og det vil sannsynligvis dukke opp noen omveier på turen.

Du trenger ikke finne opp kruttet på nytt

Vet du ikke hvor du skal starte? Vi hjelper deg gjerne i gang! Vi har laget en gratis mal med 7 punkter for hvordan du kan optimalisere din markedsstrategi i 2021. Her får du blant annet tips om hva SMARTE mål er, hva en markedsplan bør inneholde, målgruppe og andre viktige komponenter i en markedsstrategi, samt en mal hvor du kan starte på din markedsstrategi med en gang.

Det er flere grunner til å la andre håndtere din markedsstrategi. Erfarne rådgivere er ofte mye raskere og mer presis i målarbeidet, så kan du heller bruke tiden din på det du synes er gøy og er god på.

Trenger du noen å spille ball med for å sette opp din markedsstrategi, så hjelper vi deg gjerne. Ta kontakt dersom du ønsker en gratis konsultasjonstime med vår ekspert på digital strategi, Liv-Runi Antonsen (les mer om hennes faglige tyngde her), for å diskutere ulike alternativer for din bedrift. Hun kan nåes på lene@sandaunet.no, telefon 95912449 – eller bruk vårt kontaktskjema

Vi ses!

Send us mail