Bruk av sosiale medier er i dag gammelt nytt for bedrifter over det ganske land.
De aller fleste seriøse bedrifter har valgt å bruke sosiale medier som et ledd i markedsføringen av seg eller sine produkter og tjenester.
Her er de vanligste plattformene i Norge og hvor ofte de brukes:
(Kilde: Ipsos Q1 2019)
FACEBOOK
3.477.000 brukere hvor 87% bruker tjenesten hver dag.
INSTAGRAM
2.321.000 brukere der 6 av 10 sjekker feeden daglig.
LINKEDIN
1.215.000 bruker hvor 43% sjekker ukentlig.
SNAPCHAT
2.598.000 brukere hvor 80% av gruppen 18-29 år er inne flere ganger om dagen.
YOUTUBE
1.823.000 har profil og 3.081.000 bruker tjenesten hver måned.
TWITTER
1.091.000 profiler hvor 63% er menn og 30% er inne daglig.
PINTEREST
878.000 brukere hvor 71% er kvinner. 50% av brukerne titter innom ukentlig.
Se her for mer detaljert info: https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2019-04/ipsos_some_1._kvartal_2019.pdf
Etter å ha opprettet en profil eller side på en eller flere av disse plattformene er mange aktive og skaper relevant og bra innhold for sin målgruppe.
Ofte avtar aktiviteten med tiden og det går lenger tid mellom hvert innlegg. Det er flere grunner til at dette kan slå ut negativt for din bedrift:
Sosiale mediers algoritmer og kanskje spesielt på Instagram og Facebook fungerer det slik at jo oftere du publiserer desto oftere vil det dukke opp i newsfeeden til dine følgere.
Som regel finnes det konkurrende bedrifter som ønsker oppmerksomheten til den samme målgruppa som din bedrift.
Den som er tilstede vil minne målgruppa om bedriftens produkter eller tjenester og steget for å bytte leverandør blir kortere for kunden.
Så hvor ofte bør du poste innlegg?
For Facebook, Instagram og Snapchat er daglige poster noe som kan fungere bra, men det som legges ut bør også være relevant og interessant, så for de fleste krever dette for mye.
I utgangspunktet er oppdateringer 2-3 ganger i uka det du bør sikte mot for å holde aktiviteten på et bra nivå. Dette er selvsagt ikke noen fasit og antallet poster per uke eller måned vil variere
ift. sted, type bedrift/tjenester og hvem målgruppa er.
Det som er like viktig som hyppigheten av antall poster er varighet over lengere tid. Dette er kanskje den største utfordringen for mange bedrifter. Med en god innholds- og publiseringsstrategi
er dette noe som kan løses på en god måte. Flere plattformer har også publiseringsverktøy som gjør det mulig å planlegge og poste innlegg frem i tid.
Om du ønsker hjelp til strategi eller innholdsmarkedsføring for din bedrift, ta kontakt med oss!
https://sandaunet.no/kontakt/
Trackbacks & Pingbacks
[…] Hvem skal produsere tekst, bilde/video, design? Hvem skal legge det ut? Når skal det legges ut? Skal man legge ut det samme i forskjellige medier samtidig? Organisering av regelmessig aktivitet krever en god struktur og gode vaner. Heldigvis finnes det planleggingsverktøy i flere av de sosiale mediene som kan lette denne organiseringen. Les mer om hvor ofte du bør publisere her: https://sandaunet.no/2019/05/13/derfor-er-det-viktig-a-vaere-regelmessig-aktiv-pa-sosiale-medier/ […]
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!