Brosjyre: en komplett guide
Nesten alt du trenger å vite for å utvikle en brosjyre
Nesten alt du trenger å vite for å utvikle en brosjyre
Visste du at nye kunder må se din merkevare opptil 5-7 ganger for å huske den? En brosjyre kan sørge for 3 eller flere visninger alt ettersom hvor mange ganger den blir lest. Statistikken sier at hele 73% av potensielle kunder setter sin lit til merkevarer som deler nyttig informasjon. Les mer om hvorfor en brosjyre er helt perfekt for akkurat det.
Mange bedrifter bruker trykksaker for å spre informasjon til potensielle kunder, samarbeidspartnere og andre. Veldig mange finner god nytte i å ha en god brosjyre å dele ut ved ulike anledninger. På mange måter kan man si at den kan brukes som et «fyldig visittkort». Riktignok er den større, foldet og med minst to sider i tillegg til forside og bakside.
En brosjyre inneholder ofte en kortfattet presentasjon av hvem og hva samt tydelig kontaktinformasjon. I tillegg til kontaktinformasjon og annen vesentlig informasjon, får man i en brosjyre også muligheten til å spisse budskapet til noen som ønsker å lese om deg.
En brosjyre er egnet for tilfeller hvor det gjelder å få ut budskapet på en god måte, men på relativt kort tid. Brosjyrer blir derfor ofte delt ut på konferanser, messer, stands og andre steder hvor man kommer i kontakt med folk som er interessert i det du leverer, samtidig som det er begrenset tid til å fortelle om det du ønsker å formidle. Bilbransjen er et godt eksempel på en bransje hvor en brosjyre kan gi merverdi for kunden. Samtidig som det er viktig å få frem alle finessene, kan det bli vanskelig for kunden å huske all informasjonen de får muntlig. Da er en oversiktlig og innbydende brosjyre en perfekt måte å sørge for at kunden får med seg det mest vesentlige av informasjon.
Skal du lage brosjyre er det viktig å tenke at forsiden også fungerer som et blikkfang. Skal den ligge på kafébord eller andre steder potensielle kunder ferdes, vil det å lage en brosjyre designet og med bilder som appelerer til målgruppen være avgjørende med tanke på hvor mange som velger å ta den med seg.
En katalog består av mer utfyllende informasjon og langt flere sider enn både flyere og brosjyrer. Store norske leksikon beskriver det som en «(…) fortegnelse over navn, bøker, gjenstander osv.»
En katalog gir med andre ord langt større spillerom. Først og fremst får du plass til langt mer, både med tanke på tekst og bilder.
Mange tenker på katalog som kun trykksak, men som med alt annet kan denne også distribueres digitalt. I tillegg til å distribueres i en printversjon kan kataloger kan med andre ord også legges på nettsiden din, for eksempel via den digitale publiseringsplattformen Isuu.
En flyer er kort fortalt en forenklet utgave av en brosjyre. Flyers er både mindre i størrelse og inneholder også mindre tekst, færre bilder og så videre.
I ordet flyer ligger mye av forklaringen på hva flyeren ofte blir brukt som. Fordi den er liten og ofte får plass i lommen, er en flyer perfekt å dele ut for eksempel på gaten. Et typisk eksempel på bruk av flyer er markedsføring av konserter, åpne møter og andre mindre eventer.
I og med at den er liten og hendig og ikke krever like mye design, papir og produksjon som brosjyrer og kataloger, er flyere også en rimeligere form for trykksak.
Om du er litt ekstra interessert i flyer kan du lese mer i artikkelen vi har skrevet.
Det finnes flere alternativer for å lage brosjyre. Innen fagfelt for design er Adobe Indesign det mest foretrukne programmet. Dette er et avansert program for å utarbeide design for de fleste trykte medier. Alt fra visittkort til tykke bøker. Indesign sørger for å binde sammen design og innhold med funksjonalitet og utseende ved trykkeprosessen. Det er mulig å utarbeide Indesign maler hvor man kan eksportere arbeidsfilene med tilhørende linker/bilder, fonter og alt av design. Dette er en fin måte for designbyrå og kunde og jobbe sammen om et felles prosjekt om kunden ønsker å ta over filene og bruke malene i sitt videre arbeid med markedsføringen. For de fleste som skal lage brosjyre profesjonelt vil altså en indesign brosjyre være hensiktsmessig for et godt resultat.
Microsoft word eller powerpoint er velkjente programmer som mange er godt vant med i det daglige eller på kontoret. De har et godt stykke opp til Adobes funksjonalitet og tilpasning ift. trykk. Hvordan lage brosjyre i word? Det er såpass mange begrensninger i disse programmene at vi ikke vil anbefale en brosjyreproduksjon eller å utvikle en brosjyre mal. Det er selvsagt ikke helt umulig å bruke de til mindre produksjoner og 2-sidige prints med en eller flere bretter, men den enkle konklusjonen blir: Skal du lage brosjyre – bruk adobe indesign.
Brosjyre maler kan være gunstig å bruke om det skal produseres brosjyrer jevnlig.
Det finnes flere måter å løse det på, i ulike programmer.
Har du søkt på brosjyre mal, word templates eller powerpoint mal kan det hende du har tenkt til å lage en brosjyre i word eller kanskje med Powerpoint?
Word maler kan brukes til enkle brosjyrer som f.eks 4-sider eller 8-sider i brettet a4-format. En 8-siders brosjyre kan du eventuelt stifte ryggen på selv. Det er en del begrensninger med å utarbeide maler i word og vi vil ikke anbefale word maler for denne typen produksjon. Powerpoint er nok litt mer fristilt når det kommer til marger men har også begrensninger.
Det betyr selvsagt ikke at det er feil å bruke disse programmene for privat bruk. For bedrifter vil vi anbefale sette bort utarbeidelsen av maler til en grafisk designer. Bedriften kan deretter bruke malene selv på et senere tidspunkt. Dette kan være en fin løsning som kan fungerer for mange. Det er mulig å kurse ansatte i programmet som blir brukt for å lære tekstoppsett, farger, bilder og det meste annet som er grunnleggende.
Så hvilket program vil vi anbefale?
Adobe Indesign har blitt stadig mer allment kjent de senere årene. Det er mest brukt innen design- og grafiske fag. Indesign har svært mange funksjoner for å tilpasse bilder, tekst, illustrasjoner og andre elementer. Derfor kan vi med største trygghet anbefale å bruke indesign maler for både små og store bedrifter.
Om du etter å ha lest denne guiden har større behov for en katalog mal eller flyers mal er det like fornuftig som til brosjyre.
Her er noen eksempler på maler som kan være aktuelt å sette opp:
(man kan lage mal for alle brosjyrer)
Ovenfor nevnte vi noen eksempeler på maler til ulike bruksområder. I utgangspunktet er det ingen grenser for hva slags type brosjyrer man kan lage maler til. Men hva slags brosjyrer er egentlig vanlig? Hvilke bransjer bruker brosjyre som et virkemiddel i sin markedsføring?
Her er noen eksempler:
Listen kan være uendelig lang. Felles for de er selvsagt informasjon, inspirasjon og ofte en call-to-action for et produkt eller en tjeneste. Hvordan man skal trigge potensielle kunder til å plukke med seg en brosjyre, å lese den – ja kanskje til og med ta den med hjem, går vi mer inn på under temaet Brosjyre design, nedenfor.
Når det kommer til papirstørrelser og ulike bretteteknikker er det nesten bare fantasien som setter grenser! I tillegg til brettet er det også mulig å stanse ut former slik at du ved overlapp av brettene får opp informasjon f.eks inne i et “vindu”. Dette kan være med på å imponere mottageren og kanskje enda viktigere, det er mer sannsynlig at de vil huske avsenderen om du presenterer noe litt utenom det vanlige.
Noen av de mest brukte formatene er sannsynligvis brettet A4 og A5, fra 4-sider opp til 16-sider. Dette er enkle brosjyrer, men som allikvel gir grei plass til både bilder og tekst.
Ønsker du en brosjyre med mange bretter vil formatet sannsynligvis bli enten A3 eller større. Hva slags størrelse man ønsker på den ferdige sammenbrettede brosjyren er valgfritt og kan tilpasses den størrelsen man ønsker.
Har man et produkt som skal fremstå mer eksklusivt trenger man gjerne større plass til bildene og det er vanlig å bruke brettet A3, som da altså blir et vanlig a4-format når man holder det i hendene. Dette er nok den vanligste størrelsen på en brosjyre.
For å skille seg ut i mengden kan det være fornuftig å velge et litt utypisk format, kanskje skråskjært, avrundet eller med andre ferdiggjøringsteknikker som gjør at brosjyren blir lagt merke til.
Ønsker du å lese mer om papirstørrelser kan du lese se mer i vår guide
Utvilsomt avgjørende for påvirkning eller salg for din målgruppe. Hvordan lager man et godt brosjyre design?
Kjenn målgruppa og vit hva slags budskap som treffer de. Hva slags bilder, fonter eller farger liker de?
Det bør også være lett å oppfatte hvem som er avsender. Dette vil forsterke merkevaren. La det gjerne være noen røde tråder mellom f.eks nettside design og brosjyre design. Jo mer helhetlig designet er dess mer helhetlig vil det oppfattes.
Vi har skrevet en artikkel om 10 tips til brosjyre design som vi vil anbefale. 10 generelle tips.
Kort oppsummert ser listen slik ut:
1. Skill deg ut i mengden
2. Design et godt førsteinntrykk
3. Lag et brosjyre design som treffer målgruppa
4. Bruk luft og kontraster i brosjyre designet
5. Velg de riktige fontene
6. Bruk kvalitetsbilder
7. Velg farger og former som fungerer
8. Forsterk din merkevare med brosjyrens design
9. Call to action
10. Brosjyre design med spesialtrykk
Hver brosjyre krever selvsagt en individuell evaluering av tiltak for å skille seg ut, behage mottageren og sørge for salg eller en annen call-to-action. Spør en brosjyre ekspert om en anbefaling for din merkevare!
Når man trenger en trykksak kommer ofte spørsmålet «hva er best for meg og mitt behov?», det vil si: bør du velge brosjyre, katalog eller folder? For å finne svaret er det lurt å stille seg spørsmål som «hvem er mottakeren?» og «hva skal formidles?».
Hvis du driver bedrifter, kan det hende du har behov for å dele ut en enkel trykksak i noen sammenhenger og en trykksak med mer utfyllende informasjon i andre sammenhenger. Dette kan for eksempel være en folder til bruk på messer i tillegg til messemateriell, en brosjyre til å sette ut på strategiske steder og en katalog til bruk i møter med kunder og samarbeidspartnere.
Uansett hvilke trykksaker du trenger, er det viktig at produktet er gjennomtenkt både med tanke på design og innhold. Har brosjyren, katalogen eller flyeren godt design, gode bilder og et språk som fenger, vil trykksaken ose seriøsitet og tyngde.
Vi i Sandaunet Designbyrå har lang erfaring, bred kompetanse og gode caser å vise til. Vi leverer alt fra enkle maler til tykke kataloger og hjelper deg mer enn gjerne med å finne skreddersydde løsninger for nettopp deg og din bedrift.
Ta kontakt i dag for å se hvordan vi kan hjelpe deg. Vi har kunder i Moss, Oslo og mange andre steder på Østlandet. Bor du langt unna, tar vi mer enn gjerne et digitalt møte med deg.