, , ,

Det er den tiden på året…

…der startskuddet går for årets årsrapport

Årsrapport

Bare tanken på å lese en årsrapport kan gi mange hodepine. Tall, grafer, kurver – og alt det tørre lesestoffet. Men trenger det å være sånn?

Mange virksomheter starter nå arbeidet med årsrapporten. Bærer din årsrapport preg av at dette er en obligatorisk plikt, noe som bare gjøres fordi det er et krav?

En årsrapport er en analyse av hva bedriften din har lykkes med, hvordan nøkkeltallene ser ut, hvilke aktiviteter som har blitt gjort, og hvilke mål og strategier som er lagt for veien videre. Altså mye tall, grafer og, for mange, tungt materiale, hvor hovedhensikten er å informere eierne om den finansielle statusen det siste året.

 

Årsrapport som markedføringsstrategi

 

De siste årene har vi sett bedriftenes årsrapport forandre seg. Mange bruker den nå til å bygge og utvikle merkevaren, og som en viktig del i strategien for markedsføring. En årsrapport er en kjempegod anledning til å presentere bedriften i et markedsføringsperspektiv, til å fortelle solskinnshistorier, om hvilke spennende planer som legges for tiden fremover. Og ikke minst jobber med bærekraft og samfunnsansvar.

Nøkkelen for å lage en god årsrapport er å starte tidlig. Vi i Sandaunet designbyrå anbefaler å planlegge godt, starte arbeidet fem-seks måneder før lansering – og ikke minst tilpasse den til målgruppene. Den må ha en rød tråd, et godt budskap – og den må se godt ut.

Visste du forresten at det finnes en egen pris for årets beste Årsrapporter? Farmandprisen har siden 1955 hatt som mål å øke kvaliteten på norske årsrapporter.

Et godt design, godt formulert innhold, visuelt appellerende grafer og infografikk, samt tilpassede bilder skaper en års rapport som legges merke til, og kan skape engasjement hos flere enn eiere og ansatte. Den kan bli et blikkfang av et visittkort som kan brukes hele året. Den kan legges igjen etter kundemøter, og potensielle kunder kan laste den ned og lese via bedriftens nettsider.

En slik årsrapport krever selvsagt at det investeres ressurser og tid, men det vil betale seg i den andre enden.

Lurer du på hvordan dere kan få en spennende og tiltalende årsrapport som kan bidra til å bygge merkevaren og ta markedsføringsstrategien videre? Vi i Sandaunet designbyrå hjelper dere med å se mulighetene – Book et uforpliktende møte med oss i dag!

 
0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *