, ,

Bilfoliering

-fortsatt effektiv markedsføringskanal

Bilfoliering er langt fra noe nytt konsept. Den første bruken startet allerede på 50-tallet og har gradvis økt i omfang og kompleksitet. I dag er bilfolie en helt naturlig del av trafikkbildet. Allikevel er spesialdesignede biler noe som blir lagt godt merke til.

Det er ulik bruk av bilfoliering i dag. I hovedsak er det firmaer som legger folie på firmabilen for å fortelle om en kampanje eller vise frem logoen, telefonnummeret eller andre budskap. Man skiller gjerne mellom permanent eller folie til kampanjebruk. Holdbarheten og prisen på disse er litt forskjellig og er noe man bør vurdere ift. sitt bruk. I tillegg finnes det en rekke materialer som f.eks refleks eller sølv som kan skille seg ut litt ekstra. Folie kan også brukes til å endre fargen eller overflaten på bilen. Noen ønsker også å beskytte lakken med folie i bilens farge eller med transparent beskyttelsesfolie, gjerne i hjulbuer eller andre utsatte steder.

Opp igjennom årene har det vært flere firmaer som har tilbudt kompensasjon for å kunne foliere privatbiler med reklamekampanjer med opptil 3000,- i måneden. Dette sier noe om hvor effektivt bilfoliering kan være. En godt designet firmabil vil kunne tilføre stor verdi for firmaet i merkevarebygging hvis de jevnlig er synlig i trafikken. Mange velger også å parkere biler eller hengere på strategiske plasseringer langs veier for økt synlighet døgnet rundt. Verdien av dette kan være stor og prisen for en helfoliering kan være betalt innen kort tid. Når varigheten for permanent folie er på opptil 10 år kan det uten tvil bli et hyggelig regnestykke. Har man flere firmabiler ute i trafikken sørger man for økt synlighet over tid! Sannsynligheten for at en potensiell kunde husker akkurat deg øker betraktelig.

Her er statistikk for trafikken i nærområdet: Moss, Østfold.

Statens vegvesens grafer er tydelige og forteller om økt trafikk både på E6 og i bybildet fra 2014 og frem til 2018. Ca. 23.500 biler kjører igjennom RV19 i Moss per døgn i januar og februar i 2019. I samme periode passerte 35-37.000 biler i døgnet forbi Storebaug ved E6.
Du kan lese mer på https://www.vegvesen.no/fag/trafikk/trafikkdata/trafikkregistreringer

 

Hvorfor bør man bruke et byrå for å designe firmabilen?

Ikke sjelden ser man eksempler der firmaer kunne fått mer ut av bilfolieringen de har valgt.
Det finnes nok av tilfeller der teksten er nesten uleselig – til farger eller fonter som knapt er synlig. F.eks svart tekst på mørk blå bakgrunn. God synlighet og sterk kontrastbruk er spesielt viktig for markedsføring som beveger seg raskt forbi.

Synlighet, blikkfang og kontrastbruk er reklamebyråers fag og daglige virke. Du vil få god hjelp til valg av farger, størrelser, design eller en kreativ idè for å skille deg ut og virkelig bli synlig på veien! I tillegg vil man gjerne bli husket – da gjelder det å presentere det lille ekstra.

Snakk gjerne med oss i Sandaunet Designbyrå om du ønsker å få mer ut bilen(e) din(e) som markedsføringskanal.

 

 

 

Vil du vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg og din bedrift til å bli mer synlig?  Kontakt oss i dag!

 

 

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *