KJØPEBILDER ELLER EGNE BILDER

Kjøpebilder eller egne bilder

Bør vi investere i egne bilder eller er kjøpebilder like bra?

Mange bedrifter bruker i dag kjøpebilder (stock photos) fra nettet. Det er rimelig og lettvint, og kan selvfølgelig være fristende. Hvorfor skal man da bruke penger på en fotograf?

 Undersøkelser viser at bedrifter som bruker bilder tatt til formålet i markedsføringen oppnår høyere synlighet og troverdighet – og øker sjansen for salg betraktelig.

Kunden bruker ikke mange sekundene på å avsløre om bildene faktisk omhandler bedriften, eller om det er illustrasjonsbilder fra nettet. 

Har du tenkt på at bildene du bruker på nettsiden, i sosiale medier, brosjyrer og annet er med på å skape førsteinntrykket av din bedrift? Hva slags førsteinntrykk ønsker DU at folk der ute skal få av din bedrift eller virksomhet?

Se for deg to firmaer der begge har valgt å bruke stockbilder. Et av bildene viser de samme modellene, men i forskjellige settinger. Og begge firmaene bruker dette ene bildet aktivt i sine markedsføringer. Når da disse firmaene i tillegg er direkte konkurrenter og attpåtil hører til i samme geografiske område, er det lett å bli forvirret. 
Er dette samme firma? Jobber de samme menneskene begge steder?  Hvem burde jeg som kunde egentlig ta kontakt med? Og hvem – om noen – er mest troverdig?

Dette er dessverre ikke et dårlig eksempel, men en realitet hos to konkurrerende bedrifter her i området.

Ved å bruke en profesjonell fotograf får du bilder som er skreddersydd til formålet. Bilder som er satt inn i en kontekst som bidrar til å øke synligheten, forsterke inntrykket av kvalitet, og ikke minst kapre lesere til budskapet du ønsker å formidle – enten det er på nettsiden, i brosjyrer, annonser eller annet markedsmateriell.
Det er derfor ingen tilfeldighet at de store merkevareleverandørene bruker store summer  hvert år for å sikre bilder som kommuniserer på riktig måte. De har nemlig ikke råd til å spare seg til mindre oppmerksomhet.

 

Et firma innen oljebransjen med mange års tyngde og erfaring. Hva slags inntrykk får du ved disse bildene, hvilket er mest troverdig? Og hvem er mest trolig at møter deg når du tar kontakt?
Stockbilde eller Egne bilder

 

Dette treningssenteret har et allsidig tilbud av trening og aktiviteter for barn, voksne og seniorer. Hvor ville du følt deg mest vel? Ville du blitt medlem av begge to? På bildene som ble tatt, er modellene også noen av de faktiske menneskene som jobber der. Det er altså ingen tvil om hvem som møter deg.
Kjøpebilde eller Egne bilder
Kjøpebilde eller Egne bilder

 

Trenger du mer overbevising om hvorfor «ekte» bilder er best?


->   80% av all kommunikasjon skjer gjennom bilder.
->   Profesjonelle og gode bilder øker troverdigheten til nettstedet
– og bedriften.
->   Kunder assosierer seg enklere med bilder enn tekst
->   Relasjonen til bedriften blir mer autentisk, ekte og genuin
->   Profesjonelle bilder avgjør ofte kundens inntrykk om bedriften
oppfattes som seriøs og profesjonell

 

Vil du vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg og din bedrift til å bli mer synlig? Ta kontakt!